mandag 25. november 2013

Jakke dilla

Det jobbes med litt forskjellige jakkeprosjekt, det syns jeg kjekt å bruke samt artig å lage.  Her er 2 stk Skappeljakker som endelig kan sies ferdig, det har tatt litt tid fordi de første "utkastene" ble for korte og det hele så bare dumt ut.

 

GLÆM Skappeljakke i rillestrikk

Den er strikket i tyrkisk garn;  popcorn lignende salgsgarn fra i vinter med dotter og glitter samt en tråd tynn brun alpakka i tillegg. 
Pinne 9 og 40-74-40 masker. Strikket vrangbord (2r 2vr) langs med kantene oppover, men laget ikke knapphull da strikkinga er løs. Ermer tatt opp 48 m ovenfra og strikket nedover 36 m, kjekt å justere lengde. Lommer strikket med enda en tråd alpakka og på pinne 8, da jeg ville ha de litt faste. Laget knapphulle med lage en ring i strikking og sy rundt, samt bruke litt ovale knapper med spiss ende. 
Jakka fikk lengde ca 70 cm. 

Og jeg var ikke fornøgd og lot den ligge. Men også her hadde jeg igjen garn (den grønne fikk forlengelsen først) og strikket på den videre nedover. Her valgte jeg å bruke pinne 7 for den ikke skulle bil så omfangsrik, og avsluttet med 8 cm vrangbord nederst. Lengde er nå til knærne bak og noe kortere foran. Ikke helt heldig bilde øverst til venstre, det er lommenposen som viser til høgre på jakka (og uoppmerksom fotograf/vanskelig objekt). 

Status: Fornøgd til slutt, god og tett. Vil passe til skjørt.
Eller i sofan og brukes som teppe med ermer ;-)




 SYRLIG Skappeljakke 2 i perlestrikk

Strikket etter kjøpt mønster, i Vamsegarn og pinne 7 6 (mener jeg . . .)
Justert pittelitt for forskjellen i garnlengde i mønsteret og mitt når det gjaldt maskeantall. Samt målt størrelse mot GLÆM og gensera. Videre strikket som GLÆM med lengde og ermer. Da jeg skulle montere lommen så det hele dumt og denne ble liggende i et strikkenett. 

Men så dukket det opp 2 nøster til og det holdt til å strikke på nedover til akkurat passe. Her syns overgang til påstrikkinga godt, så på forstykkene kom akkurat lommene over mens bakstykket fikk noen pyntesting.


Status: Enda en god jakke i norsk ullgarn, ligger så pent sammen den røde og den grå. Og skulle jeg få lyst på en endring, har jeg alt tenkt videreutvikling på denne. Det er det som er så kjekt med egengjort.

Ingen kommentarer: