mandag 16. november 2009

Ny varm vest, med tips

Her er en svart utgave av den lilla som jeg viste her, og litt tall/tips om hvordan jeg strikket den

-  4 nøster Cortina og pinne 7
- den er ca 100 cm i omkrets og 35 cm høy
- legg opp 100 m og sett en tråd/merke etter 25 m og 75 m
- hele vesten strikkes i riller, rett på alle omg
- jeg økte 1 m etter første m og før siste m, hver 2. omg og 3 ganger til å begynne (= buet foran)
- strikket tilsammen 15 riller,  felte 3 m før og etter merkene og hver del strikkes ferdig hver for seg selv
- ryggen;  felte 1 m hver 4. omg 3 g i hver side og strikket så til hele ryggen hadde tilsammen 32 riller. Felte 18 m på midten og rundet halskanten med 2 fellinger til på hver 2. omg. 8 masker igjen.
-forstykkene; felte 1 m hver 4 omg 6 g mot ermeholen. Mot fronten felte jeg 1 m hver 2. omg 2 g for å lage litt innsving. Videre felling, 1 m hver 4 omg (tilpass med ermefellingene) og forsatt til det er 8 masker ingen. Det kan da hende at  forstykkene er en rille eller to lengre enn bakstykket, men det gjør ingen ting. Mask sammen fra vranga, og fest evnt litt knyting ved innsvingen på forstykkene.

Og VIPS så blir du VARM

Ps! skrevet etter beste evne, prøv dere fram og se også på tipslinkene under lilla vesten.
Og gjerne en liten lyd om noen skulle lage vesten

13 kommentarer:

Hanne sa...

Vestens så skikkelig deilig og varm ut :)

Inger sa...

Flott vest som ser god og varm ut. Godt å ha når vinterkulda setter inn for alvor.

Jeg er så godt som bra igjen, men kjenner det jo litt når jeg sitter på rumpa og bare strikker en hel helg.

Ha en fin dag!

Klem

Havfruen sa...

Vesten så flott ut men jeg skal nok ikke hive meg ut på noe slikt:)) Har mer enn nok med skjerfet mitt...
Ha en flott dag og klem fra meg i malingsarbeidet:)

Tovepia sa...

Takk for oppskrifta!! En slik vest kan brukes til alt og varmer godt over skuldrene!
Klem;)

Jane sa...

Skøn vest :-)

Anonym sa...

Hei.Kjempe fin vest.Er så fint med svart synes jeg.Går til alt...Takk for oppskriften.Ha en riktig fin Mandag.Klem fra Bodil..

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Varme vester får jeg ikke nok av :) Frysepinne ama.

Bestemor Drillo sa...

Den vesten varmer nok godt !
Fin å ha når man har vondt i ryggen;) Ha en fin mandagskveld!

Stubbetufsa sa...

Fin vest, du!
Takk for medfølende kommentar på bloggen min! Nå er pusen under grus og stein bak drivhuset, så ikke reven får tak i ham!
Jeg ser du har nydelige puser også!

medina sa...

Vesten din var kjempefin. du må ha en fin uke.

Hannes hage sa...

Like super denne vesten som din forrige.

Tingelingeling sa...

Tusen takk for klemmen,de er så gode å få!
En god klem til deg også!
Ha ei fin kreativ uke!

Televimsen sa...

Hei du... denne vesten er akkurat hva jeg leter etter.. så denne kan det nok hende jeg lager.. skal da blogge til deg.. hvis det er greit :-)